lauantai 14. helmikuuta 2015

Tonnit paukkuu

Nimittäin uusien ryhmien yhteenlaskettu projektiin käytettyjen työtuntien määrä. Työtunnit koostuvat pääasiassa projektipajalle varatusta omasta päivästä ja jokaisen ryhmäläisen aktiivisesta toiminnasta muuna aikana. Tunnit eivät ole aina sopiva mittari tämän tapaisen projektin parissa, sillä jotkin seikat saattavat vaatia paljonkin perehtymistä ja lisäopiskelua tai yksinkertaisesti vain fyysistä työtä.

Muutama viikko onkin jo vierähtänyt edellisestä päivityksestä, joten kertaammepa tilanteen:

Etanoliautoa on purettu kohtuullisen näyttävästi ja syynä tähän on muun muassa ollut sähköjärjestelmien ja hydraulijärjestelmien tarkastelu sekä parantelu. Myös konepeiton kehittelyä irtonaisena oleva tekniikka vauhdittaa, sillä saamme operaatiota varten paremmin tilaa. Loiskelevyjä on suunniteltu ja valmistettu molempien moottoreiden öljypohjiin sopiviksi. Paisuntasäiliötä on myös suunniteltu ja olemmekin saaneet levytyökeskukselta piirtämämme raakaversion osat, joita olemme opetelleet hitsailemaan.

Kaasuauton parissa kaasupullon kannatusta on suunniteltu matalammaksi, sillä kyseinen iso komponentti vaikuttaa huomattavasti rungon ajo-ominaisuuksiin ja monen muun komponentin tai tuennan sijaintiin. Saimme myös taka-akselille Seinäjoen ammattikorkeakoulun levytyökeskukselta leikkauksesta kuvan avulla suunnitellut adapterit, joita sovittelimme tilaansa. Itsessään piirretyn kuvan jäljentäminen digitaalisesti osoitti muutamia pieniä muuttujia, sillä järjestelmän tulostusstandardit osoittivat eroavaisuuksia, joista opimme jälleen. Lasikuidusta puolestaan olemmekin saaneet jo ensimmäiset maistiaiset innokkaiden kuiduttajien toimesta ja materiaalipulan poissulkemisen jälkeen voimmekin jatkaa nykyistä tilannetta yhä pidemmälle.

Seuraavana listattuna muutamia eteneviä asioita:

Kaasuauto:

  •  Lasikuituisien osien valmistukseen hankittu lisää materiaaleja, joten niiden työstöä voimme jatkaa
  • Etuakselin pusliin hankittu materiaali valmiiksi ja seuraavaksi mietimme sopivaa koneistusmenetelmää näille
  • Etupään kolmioalatukivarsia kavennettu ja tukivarret maalattu
  • Taka-akseliin saatu suunnitellut adapterit Framin konelabran levytyökeskukselta
  • Kaasupullon kannakkeita suunniteltu ja työstetty kohti tarkoitustaan
  • Jarrusatuloiden mäntiä suunniteltu ja seuraavaksi mietimme sopivaa koneistusmenetelmää näille

Etanoliauto:

  • Runkoa purettu ja sähköjohdotuksia paranneltu
  • Sähköjärjestelmästä ja hydraulijärjestelmästä tehty toimintakaaviot
  • Flektinkannake valmiina
  • Framin konelabralta saatu leikattuja osia:
    • Vaihdekepin kehyksen raakaversio
    • Pakoputken kannakkeita
    • Paisuntasäiliön runko-osat
  • Vaihdelaatikon runko-osat pesty ja vaihteiston siirtäjiä paranneltu
  • Konepeiton taivutusta suunniteltu ja aloitettu valmistamaan tähän soveltuvia palasia

Seuraavia tonneja kohti!


Lasikuituisia kaaria syntymässä
Etanolimoottori purussa moottoripukilla
Tekniikka purettuna, sähköt selvittelyssä
Kaasupullon sijoitus ja asennuskehikon runko
Vaihdelaatikon runko-osat pestynä
Konepeiton suunnittelua
Taka-akselin adapterikehiä
Kaasupullon kannake kehittymässä

1 kommentti:

  1. Harrah's Casino & Resort, Chester, Pennsylvania - KTM Hub
    Harrah's Casino & Resort, Chester, 여주 출장마사지 Pennsylvania. Get the 인천광역 출장샵 inside scoop on all of the hottest slots 사천 출장안마 and table games at 광주 출장안마 Harrah's Casino & Resort, 남원 출장안마 including

    VastaaPoista