Kaasuauton moottori ja vaihdelaatikko pois tilastaan.
Päätimme keskittää työt tässä vaiheessa kaasuauton rakentamiseen. Nostimme moottorin pois
rungosta ja kiinnitimme sen moottoripukille.
| Irrotettu moottori |
Ennen kuin moottoria voitaisiin nostaa pukille, täytyi siitä purkaa vauhtipyörä ensin pois.
| Kaasuauton vauhtipyörä |
Sivutörmäyssuojien kiinnikkeitä lähdimme myös työstämään loppuun.
| Kaasuauton runko sivulevikkeineen |
Suojat ohjaavat sivulta tulevia iskuja. Oikealle puolelle sijoitettava kaasupullo on tämän ansiosta turvallisempi radalla ja vasemmalla puolella oleva suojaa kuljettajaan kohdistuvia iskuja. Suojista suunniteltiin sellaiset, että ne saataisiin tarvittaessa myös pois rungosta.
| Vaihdelaatikko |
Vaihdelaatikko nostettiin samalla pois rungosta.
| Moottorin asennus pukille |
| Kaasumoottori pukille nostettuna |
| Öljypohjan irrotus käynnissä |
Öljypohja avattiin ja todettiin sen olevan todella hyvä. Öljypohja oli sen mallinen, että tämän moottorin kanssa ei tulisi ongelmia öljyn lainehtimisen kanssa.
Öljypumppu on moottorin etupäässä, mutta imuputki on sijoitettu niin, että se imee öljyn öljypohjan alimmasta osasta, missä öljyä on aina riittävästi.
Välillä täytyy myös työmiesten päästä nauttimaan eväitä, jotta työt sujuisivat vauhdikkaasti :)
| Kiinnikkeiden katkaisu |
Sivutörmäyssuojien kiinnikkeiden suunnitelmaan teimme pienen muutoksen, jotta niiden asennus ja valmistus helpottuisi. Alkuperäinen suunnitelma oli, että lattaraudasta olisi taiteltu U-malliset kiinnikkeet, mutta niiden taittelu olisi ollut todella hankalaa. Päätimme siis tehdä sen kahdesta palasta.
| Taitteluvalmiit kiinnikkeet |
| Taivutuskone |
| Taivutuskone työssä |
Bensamoottorista päivittelemme heti, kun pääsemme sen kanssa eteenpäin ja selvyyteen, että miten etenemme sen kanssa.
Tästä on hyvä jatkaa ensi viikkoon!
--
Vesa-Matti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti