Tieto projektista

Tässä hieman tietoa Seinäjoen ammattikorkeakoulun projektista, jossa rakennamme Locost kilpa-autoa.

Olemme rakentamassa Locost kilpa-autoa osana Seinäjoen ammattikorkeakoulun projektipajaopintoja®. Locost projektipajojen tarkoituksena on tuottaa sääntöjen mukainen ja kilpailukykyinen Locost-luokan kilpa-auto. Projekti etenee auto- ja työkone insinööriopiskelijoiden projektipajoissa, joissa tutkitaan, suunnitellaan ja toteutetaan projektin osa-alueita.

Locost on luokka Lotus Seven -tyyppisille putkirunkoisille urheiluautoille. Historic Race Finland tarjoaa näille autoille mahdollisuuden kilpailla omana luokkanaan samoissa lähdöissä van Diemen SR Sportien ja SS1300 -autojen kanssa. Kilpailuihin hyväksytään autot, jotka ovat kaikilta osin Locost Finlandin sääntöjen mukaisia ja kyseisten sääntöjen mukaan katsastettuja. Locost kilpa-autot ovat yksi AKK-Motorsport ry:n, joka on suomalaisen autourheilun kattojärjestö, alaisuudessa toimiva ryhmä, jossa Historic Race Finland toimii ja järjestää kilpailuja Suomessa. Suomessa ajetaan neljä kaksi päiväistä kilpailua, joten yhden kauden aikana tulee ainakin kahdeksan kilpailua/harjoittelu lähtöjä. Kilpailut toteutetaan moottoriradoilla, joita ovat Kurikassa sijaitseva Botniaring, Vetelissä oleva Kemoran moottorirata, Hämeenlinnassa oleva Ahveniston moottorirata sekä Alastaron moottorirata.

Locost projektipajat on jaettu useaan eri osa-alueeseen, jotka toimivat itsenäisinä projektipajoina, tehden yhteistyötä keskenään ja vastaten tuloksista johtoryhmälle. Johtoryhmä raportoi ohjausryhmälle, joka koostuu Seinäjoen ammattikorkeakouluntekniikan henkilökunnasta.

Jokaisella projektipajalla on ohjaava opettaja. Projektipajoille tehdään projektipajasopimukset ja määritetään tavoitteet ja aikataulu. Kaikkien projektipajojentoiminta alkaa projektisuunnitelman laatimisella. Projektipajoista saatavat opintopisteet vaihtelevat käytettyjen tuntimäärien mukaan.

Jokaisesta projektipajasta pidetään päiväkirjaa, johon kirjataan viikoittain työt ja tekijät.

Opiskelijat rakentavat ja suunnittelevat autonkoulun tarjoamilla tiloilla ja välineillä. Työt tehdään pääasiassa kouluaikana. Opiskelijat kuitenkin käyttävät myös paljon omaa vapaa-aikaansa projektin toteutukseen. Locost-projektin rahoitus koostuu täysin yhteistyökumppaneilta saaduista varoista ja osista.

perjantai 6. maaliskuuta 2015

Project L.O.C.O.S.T.

Vaikka Project CARS myöhästyisikin edelleen, niin Project Locost etenee kohti sulia asvalttisuoria. Otimmekin kokeiluun projektia vauhdittamaan nettipohjaisen producteev-projektinhallinnan, jonka pitäisi selkeyttää ajantasaista tiedonvälitystä sekä toimimaan pohjana järjestelmälliselle ja tavoitteelliselle etenemiselle.

Ennen hiihtoloman alkua tilasimme kaasurungolle heilahduksenvaimentajat, jotka tutummin kantavat nimeä ”iskarit” sekä varsinaiset iskunvaimentajat eli jouset ulkomaiselta toimittajalta RallyDesignilta. Hankimme myös toisen vaihdelaatikon yksityiseltä myyjältä vauhdittamaan runkojen kisakuntoon kirimistä.

Etanolirunkoon saimme Automecalta lahjoituksena pari Citröenin moottoria purettavaksi, joista toivon mukaan voimme hyödyntää pisteosia tai jopa isompiakin kokonaisuuksia. Pesimme kyseiset moottorit ja asetimme ne moottoripukeille odottelemaan hiihtolomien päättymistä samalla siivoten autolaboratorion tiloja.

Hiihtolomien aikana saimme etanolirunkoon Esko Heinosen opinnäytetyönä suunnitteleman ja valmistetun sammutusjärjestelmän. Puoliautomaattinen sammutusjärjestelmä tuleekin muuttamaan muutamia seikkoja jotka on otettava huomioon muun tekniikan osalta.


Lahjoituksena saatuja moottoreita alettiin purkamaan heti hiihtolomien jälkeen, kun samaan aikaan saimme Automecalta lahjoituksena öljynsuodattimia, öljypohjantiivisteitä ja kannentiivisteitä, sekä Autoasi Seinäjoki lahjoitti meille moottori-öljyä edistämään projektiamme.

Kampiakselin saimme hetkeksi takaisin tarkasteluun Seinäjoen Moottorihiomolta, jotta voisimme etsiä uutta sopivaa kiertokankea tai mahdollisesti koko sarjaa, sillä yksi kanki oli vaurioitunut voiteluhäiriön seurauksena niin ettei sitä voitaisi enää korjata. Kävimme metsästämässä uusia kiertokankia Seinäjoen Autopurkamolta, mutta emme tällä metsästysretkellä saaneet sopivaa saalista.

Etanoli/Bensarunko:
  • Konepeiton taivutukseen valmistettu vastimet ja peltiä taivuteltu muotoonsa
  • Paisuntasäiliöstä laadittu uudet piirustukset alumiinisille osille ja lähetetty Seinäjoen ammattikorkeakoulun konelabraan valmistettavaksi
  • Paisuntasäiliön korkkia aloitettu suunnittelemaan
  • Vanhempi vaihdelaatikko kasattu ja siirretty kaasurungon käyttöön
  • Toinen uusi (käytetty) vaihdelaatikko puhdistettu sisäisesti ja vaihdevivuston toimintaa parannettu

Kaasurunko:
  • Kaasupullon kiinnitykset tehty valmiiksi
  • Vanhemman rungon vaihdelaatikkoa sovitettu kaasumoottoriin
  • Turvakaaria aloitettu mietiskelemään
  • Takajarruja aloitettu suunnittelemaan
  • Alustasarja saapunut
Konepeitto taivutettuna
Purkumoottorit Automecalta
Uusi (käytetty) vaihdelaatikko
Paisuntasäiliön harjoitusversio
Konepeiton taitospalat
Takajarrut mietinnässä
Vanhempi vaihdelaatikko sovittelussa kaasumoottoriin
Kaasupullon pultattava kiinnike
Alustasarja
Sammutusjärjestelmän säiliö

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti