Tieto projektista

Tässä hieman tietoa Seinäjoen ammattikorkeakoulun projektista, jossa rakennamme Locost kilpa-autoa.

Olemme rakentamassa Locost kilpa-autoa osana Seinäjoen ammattikorkeakoulun projektipajaopintoja®. Locost projektipajojen tarkoituksena on tuottaa sääntöjen mukainen ja kilpailukykyinen Locost-luokan kilpa-auto. Projekti etenee auto- ja työkone insinööriopiskelijoiden projektipajoissa, joissa tutkitaan, suunnitellaan ja toteutetaan projektin osa-alueita.

Locost on luokka Lotus Seven -tyyppisille putkirunkoisille urheiluautoille. Historic Race Finland tarjoaa näille autoille mahdollisuuden kilpailla omana luokkanaan samoissa lähdöissä van Diemen SR Sportien ja SS1300 -autojen kanssa. Kilpailuihin hyväksytään autot, jotka ovat kaikilta osin Locost Finlandin sääntöjen mukaisia ja kyseisten sääntöjen mukaan katsastettuja. Locost kilpa-autot ovat yksi AKK-Motorsport ry:n, joka on suomalaisen autourheilun kattojärjestö, alaisuudessa toimiva ryhmä, jossa Historic Race Finland toimii ja järjestää kilpailuja Suomessa. Suomessa ajetaan neljä kaksi päiväistä kilpailua, joten yhden kauden aikana tulee ainakin kahdeksan kilpailua/harjoittelu lähtöjä. Kilpailut toteutetaan moottoriradoilla, joita ovat Kurikassa sijaitseva Botniaring, Vetelissä oleva Kemoran moottorirata, Hämeenlinnassa oleva Ahveniston moottorirata sekä Alastaron moottorirata.

Locost projektipajat on jaettu useaan eri osa-alueeseen, jotka toimivat itsenäisinä projektipajoina, tehden yhteistyötä keskenään ja vastaten tuloksista johtoryhmälle. Johtoryhmä raportoi ohjausryhmälle, joka koostuu Seinäjoen ammattikorkeakouluntekniikan henkilökunnasta.

Jokaisella projektipajalla on ohjaava opettaja. Projektipajoille tehdään projektipajasopimukset ja määritetään tavoitteet ja aikataulu. Kaikkien projektipajojentoiminta alkaa projektisuunnitelman laatimisella. Projektipajoista saatavat opintopisteet vaihtelevat käytettyjen tuntimäärien mukaan.

Jokaisesta projektipajasta pidetään päiväkirjaa, johon kirjataan viikoittain työt ja tekijät.

Opiskelijat rakentavat ja suunnittelevat autonkoulun tarjoamilla tiloilla ja välineillä. Työt tehdään pääasiassa kouluaikana. Opiskelijat kuitenkin käyttävät myös paljon omaa vapaa-aikaansa projektin toteutukseen. Locost-projektin rahoitus koostuu täysin yhteistyökumppaneilta saaduista varoista ja osista.

torstai 19. maaliskuuta 2015

Pajottamaan

Ruotsin tentin jälkeen
Tenttiviikot vievät monesti mehut mehukkaimmastakin mehu maijasta tai matti meikäläisestä, joihin liittyen ensimmäinen kuva voi antaa osviittaa. Nyt opintojakson vaihtuessa projektipajatoiminta muuttuu lukujärjestysteknisesti kapeammaksi ajanjaksoksi, mutta samalla toisaalta vapautuu tilaa, jota kukin projektiin osallistuja voi myös käyttää oman harkintansa mukaan.

Myöskään autohommissa, kuten monessa muussakaan toimenkuvassa kaikki ei aina kestä ja syynä tähän voi olla väärinkäyttö, puutteellinen suunnittelu, väsyminen tai vaikkapa vallitsevat olosuhteet. Vastoinkäymisistä huolimatta Projektipajat® luovat monille  sopivan toiminnallista vastapainoa teoreettiselle opiskelulle.

Kampiakselin ja kiertokankien tilanteen kanssa onkin juuri tainnut käydä pieni väärinkäsitys tiedonkulussa > jatkossa pyrimme hoitamaan puhelinsoitot paremman kuuloaistin omaavan henkilön välityksellä. Eli kampiakseli ja kiertokanki olisivat sittenkin koneistettavissa/kunnostettavissa, joten toimitimme ne Seinäjoen Moottorihiomolle työstettäväksi, jotta saisimme mahdollisimman pian ruveta kasailemaan Citröenin bensamoottoria.

Lakeuden Hydrolta hankimme puolestaan tarpeellisia stefoja, eli aksiaalitiivisteitä sekä muuta pien hilpettä uuden vaihdelaatikon tiivistykseen.

Sammutusjärjestelmään on myös suunniteltu pienoisia parannuksia ja näitä toteutuksia varten pyrimme hankkimaan varaosia.

Alumiiniset paisuntasäiliön seinämät on saatu Seinäjoen ammattikorkeakoulun konelabralta ja paisuntasäiliön korkin suulaketta sorvattu kohti määränpäätään, suoritamme kuitenkin alumiinihitsauksen opettelua ennen virallisten kappaleiden kasaamista.

Pakosarjan laipasta valmistettu raakaversio, joka saatiin Seinäjoen ammattikorkeakoulun konelabran levytyökeskukselta. Tästä on nyt tehty myös 2. versio, jossa mitoituksia paranneltu.

Turvakaaria varten tarvitsemme putkentaivuttimen, jota alamme suunnittelemaan/valmistamaan lähiaikoina.

Etanoli/Bensarunko:
  • Alumiiniset paisuntasäiliön palaset valmiina
  • Paisuntasäiliön täyttökorkkia aloitettu valmistamaan sorvin käyttöä samalla opetellen
  • Sammutusjärjestelmän muokkausta
  • Kytkimen luistoa eliminoitu muokkaamalla irrotushaarukkaa
  • Vaihdelaatikkoihin vaihdettu vuotavat stefat
  • Pakoputken kannakkeita taivuteltu
Kaasurunko:
  • Vaihdelaatikkoa sovitettu kaasumoottorin kanssa runkoon
  • Putkentaivuttimen suunnittelu/valmistus lähiaikoina
  • Alustasarjan säätöön tehty säätötyökaluja ja alustasarjaa soviteltu paikoilleen
  • Pakosarjan laipasta valmistettu raakaversio, joka saatiin konelabran levytyökeskukselta. 2. versioon parannuksia mitoiteltu.
  • Vauhtipyörän keventämistä suunniteltu

Lisäksi lisänä hieman CAD-mallinnuksen kuvia.

Kynäjousi, eli coilover sovituksessa
Pakosarjan laipan CAD-mallinnus

Pakosarjan laipan raakaversio


Vaihdelaatikon kuoria aloitettu muokkaamaan väistämään runkopalkkeja.
Iskarin säätötyökalu CAD-mallinnus

Iskarin säätötyökalut konelabran laser-leikkurilta tulleena

Paisuntasäiliön palapeli

Flektin kannakkeen CAD-mallinnus


Taka-akselin säätöpalojen CAD-mallinnus

Valmistettavien jarrumäntien CAD-mallinnus

Pakoputken ja kannakkeiden CAD-mallinnus

Päävirtakytkimen CAD-mallinnus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti