Tieto projektista

Tässä hieman tietoa Seinäjoen ammattikorkeakoulun projektista, jossa rakennamme Locost kilpa-autoa.

Olemme rakentamassa Locost kilpa-autoa osana Seinäjoen ammattikorkeakoulun projektipajaopintoja®. Locost projektipajojen tarkoituksena on tuottaa sääntöjen mukainen ja kilpailukykyinen Locost-luokan kilpa-auto. Projekti etenee auto- ja työkone insinööriopiskelijoiden projektipajoissa, joissa tutkitaan, suunnitellaan ja toteutetaan projektin osa-alueita.

Locost on luokka Lotus Seven -tyyppisille putkirunkoisille urheiluautoille. Historic Race Finland tarjoaa näille autoille mahdollisuuden kilpailla omana luokkanaan samoissa lähdöissä van Diemen SR Sportien ja SS1300 -autojen kanssa. Kilpailuihin hyväksytään autot, jotka ovat kaikilta osin Locost Finlandin sääntöjen mukaisia ja kyseisten sääntöjen mukaan katsastettuja. Locost kilpa-autot ovat yksi AKK-Motorsport ry:n, joka on suomalaisen autourheilun kattojärjestö, alaisuudessa toimiva ryhmä, jossa Historic Race Finland toimii ja järjestää kilpailuja Suomessa. Suomessa ajetaan neljä kaksi päiväistä kilpailua, joten yhden kauden aikana tulee ainakin kahdeksan kilpailua/harjoittelu lähtöjä. Kilpailut toteutetaan moottoriradoilla, joita ovat Kurikassa sijaitseva Botniaring, Vetelissä oleva Kemoran moottorirata, Hämeenlinnassa oleva Ahveniston moottorirata sekä Alastaron moottorirata.

Locost projektipajat on jaettu useaan eri osa-alueeseen, jotka toimivat itsenäisinä projektipajoina, tehden yhteistyötä keskenään ja vastaten tuloksista johtoryhmälle. Johtoryhmä raportoi ohjausryhmälle, joka koostuu Seinäjoen ammattikorkeakouluntekniikan henkilökunnasta.

Jokaisella projektipajalla on ohjaava opettaja. Projektipajoille tehdään projektipajasopimukset ja määritetään tavoitteet ja aikataulu. Kaikkien projektipajojentoiminta alkaa projektisuunnitelman laatimisella. Projektipajoista saatavat opintopisteet vaihtelevat käytettyjen tuntimäärien mukaan.

Jokaisesta projektipajasta pidetään päiväkirjaa, johon kirjataan viikoittain työt ja tekijät.

Opiskelijat rakentavat ja suunnittelevat autonkoulun tarjoamilla tiloilla ja välineillä. Työt tehdään pääasiassa kouluaikana. Opiskelijat kuitenkin käyttävät myös paljon omaa vapaa-aikaansa projektin toteutukseen. Locost-projektin rahoitus koostuu täysin yhteistyökumppaneilta saaduista varoista ja osista.

keskiviikko 23. syyskuuta 2015

Brand new and improved

Back to the lab, nimittäin täksi syksyksi valmistuneelle Seinäjoen Ammattikorkeakoulun Autolaboratoriolle.

Uusissa tiloissa on kilpurien hyvä olla
Kesätyöloma vierähti ohi ja Locost-kilpuri sai hieman kosketusta asvalttipintaan. Vauhtiajoissa ei kuitenkaan tänä vuonna nähty kilpurin esittelyä monen estyneen aikataulun vuoksi, mutta pääsi kilpuri sen sijaan tutustumaan uudelleen Botniaringin mutkiin.

Yhdistetty hitsaustila/Locost-tila
Kuten arvata saattaa, ei tämä reissu ihan ongelmitta sujunut, sillä sattuipa pari kiven jyväistä käydä jakohihnan välissä tehden tälle hallaa sekä venttiilikopan nurkasta ulostautunut öljy vaivasi mieltä. Käyntiääni putkirunkoisessa kilpurissa muuttui, jota pääsimme koulujen ja projektipajan jatkuessa syyskuun alussa tutkiskelemaan juuri valmistuneisiin uusiin laboratoriotiloihin.

Viaksi selkeentyi jakopään jaon sekaantuminen mahdollisesti juurikin näistä pienistä kiven palasista ja venttiilit olivat vain erittäin lievästi treffanneet männänlakien kanssa.

Veljekset vierekkäin
Korjauksena päätimme uusia jakohihnan ja hioa venttiilit seeteihinsä pitäviksi. Korjausoperaatio sujui ilman isompia ongelmia ja hattu niin sanotusti vain ”kävi irti”. Saimme Citroën varaosien myyjältä, tutummin tukijaltamme Automecalta jakohihnan, kannentiivisteen ja jäähdytysnestettä lahjoituksena korjaustoimenpiteitä edistämään.

Venttiilikoppa oli myös tosiaan vuotanut takanurkastaan hieman öljyä koneen päälle ja tämän aiheuttajaksi paljastui kierteiden puute alumiinisessa nokka-akselin takimmaisessa kiinnityspukissa. Kierteytys uudistettiin Helicoil-menetelmällä sylinterikannen irroituksen yhteydessä.

Takavalojen johdotusmateriaalit rattiakselin kaulalla
Ennen kesäloman alkua oli suunnitteilla pitkään ja hartaasti alumiinisen paisuntasäiliön toteutus, mutta tästä päätettiin luopua, sillä nestetason tarkkailuikkuna/tarkkailuputken valmistuksessa ilmeni ongelmia vuotojen muodossa. Uudeksi paisuntasäiliöksi valikoitui kansanauton ”pesupallo”.

Ryhmien työnjakoa on nyt uudistettu vapaammaksi uudistuneiden tilojen myötä, uusi toimintamalli antaa vapaammin valita haluaako keskittyä pienempään, silti projektin etenemisen kannalta tärkeään osa-alueeseen vai hallita isompaa pähkäilyä vaativaa kokonaisuutta.

Konepeiton pidätin
Havaittuna ongelmana on ilmennyt vuosikurssien vaihtumisen myötä tiedonvälitys seuraavalle vuosikurssille tai kesken menon mukaan tuleville uusille tekijöille. Tätä tiedonjanoa kostuttamaan on kehitteillä pala palalta koostuva kansio/tiedosto josta ilmenisi monia tärkeitä seikkoja.
Konepeitto kiinnitetty takaa, jarru avattu tarkistusta varten
Seinäjoen Ammattikorkeakoulun tarjoamissa Moodle-oppimisympäristöissä on ollut koko projektin ajan seuranta, raportointi, valokuva-albumit, CAD-piirustukset, yleiset asiat ja suurelta osin kaikki muistitikulle sullottavissa oleva tietomateriaali jota autosta on pidetty. Tietenkään nämä tiedot eivät itsellään päivity tai ilmaannu palvelimelle vaan ne on aina jonkun sinne ladattava.

Kaikkia projektiryhmäläisiä kehotetaan ylläpitämään tätä Moodle-ympäristöä.

Kuinka monelle 3D-tulostus on tuntematon osa-alue? Veikkaan että aika monelle. Seinäjoen Ammattikorkeakoulussa on 3D mallinnus ja tulostusmahdollisuus. Lisätietoja sekä opastusta oikeisiin hihoista vetoihin antavat laboratorioinsinöörit sekä koulun henkilökunta.

Vaihteensiirtäjän holkin 3D-mallinnus renderöitynä Keyshot-toiminnolla
Tästä pääsemmekin aasinsiltaa myöden uuteen kokeiluun ongelman myötä. Ongelmana on ollut tunnottomuuden puute vaihdekepissä, jonka osasyyksi on ilmennyt kulunut vaihteensiirtäjän holkki. Noh, tällainen pieni osa ei kovin paljoa voi maksaa, eihän? Eihän se hirvittävyyksiä kustantaisikaan, mutta saatavuus on ollut vielä niukkaa, niinpä päätimme kokeilla osan 3D-mallinnusta sekä tulostusta.

Tulostus vei aikaa 40 minuuttia, jonka jälkeen tulostuksessa synnytetty biohajoava tukimateriaali oli liuotettava sekä rapsuteltava pois pinnalta. Tuossa ajassa olisi kenties ennättänyt käydä etsimässä varaosaliikkeestä sopivaa osaa, mutta varastosaldon ollessa nolla, sitä saisi etsiä huomattavasti kauemmin.

Valkoinen osa 3D-tulostettu, musta osa alkuperäinen kulunut holkki
Tulevana perjantaina aiomme selvittää kuinka onnistuneesti mallinnus ja tulostusmateriaalin valinta sekä kuluneen osan korvaus onnistuu.

Mallinnusta on myös tapahtunut kesäloman aikana hankitun Build your own sportscar-ohjekirjan avustuksella, lähinnä istuimen osalta, mutta tämäkin on vielä mallinnusvaiheessa ja muutoksia mallinnukseen tulee varmasti olemaan vielä ennen mahdollista vierailua konelaboratorion levytyökeskuksella.

Kaasurunko rullaavana
Entäs kaasuauto? Kaasurunko pääsi rullaavaksi juuri ennen kesälomille siirtymistä, joka helpotti rungon käsittelyä ja siirtoa uusiin tiloihin, mutta tosiaan juurikin rullaavaksi ilman työntö-, pysäytys- tai ohjausvoimaa.

Muilta osin runko on saanut moottorille sekä vaihteistolle kannakkeet, jotka määräävät monen muun osa-alueen tilan.

Bensa/Etanolirunko:
  • Etuiskarien yläpuslat kovilla, toinen murtunut > parannus suunnitteilla
  • Jakohihnan suojat metsästettävä tai tehtävä uudet
  • Konepeiton takakiinnikkeet valmistettu sekä etukannatuksen tuesta tehty toinen mallinnusversio
  • Paisuntasäiliö vaihtunut sekä sille on tehty kannake koriin
  • Pakoputken äänenvaimentimen kannatuksen vaimennusta parannettu
  • Pohjapanssarit mallinnettu
  • Sylinterikansi irrotettu hetkellisesti ja kasattu venttiilien läppäyksen jälkeen
  • Takavaloja uudelleenjohdotettu
Konepeiton etukannake

Kaasurunko:
  • Hammastangoksi hankittu Nissan Micran ohjausvaihde, jonka sijoitusta ja kannatusta ideoitu
  • Jarrusatulat mietinnän alla, takajarrulevyt tilattu
  • Moottorin- ja vaihteiston kannakkeet valmistuneet
  • Ohjaus suunnitteilla sekä odottamassa tilattuja Uniball-niveliä
  • Tukivarsien puslista tehty uudelleenmallinnus ja puslia valmistettu konelabrassa

Ilmakuva autolabrasta
Joten todellakin projektipajan eteneminen on ollut huomattavan erilaista uusissa automaattivalaistuksen omaavissa tiloissa, mutta kuten moni talliinsa joskus siivousoperaation suorittaneena tietää, ettei siitä uudesta järjestyksestä enää löydä työkalujaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti