|
Uusissa tiloissa on kilpurien hyvä olla |
Kesätyöloma vierähti ohi ja Locost-kilpuri sai hieman
kosketusta asvalttipintaan.
Vauhtiajoissa ei kuitenkaan tänä vuonna nähty
kilpurin esittelyä monen estyneen aikataulun vuoksi, mutta pääsi kilpuri sen
sijaan tutustumaan uudelleen
Botniaringin mutkiin.
|
Yhdistetty hitsaustila/Locost-tila |
Kuten arvata saattaa, ei tämä reissu ihan ongelmitta
sujunut, sillä sattuipa pari kiven jyväistä käydä jakohihnan välissä tehden
tälle hallaa sekä venttiilikopan nurkasta ulostautunut öljy vaivasi mieltä.
Käyntiääni putkirunkoisessa kilpurissa muuttui, jota pääsimme koulujen ja
projektipajan jatkuessa syyskuun alussa tutkiskelemaan juuri valmistuneisiin uusiin
laboratoriotiloihin.
Viaksi selkeentyi jakopään jaon sekaantuminen mahdollisesti
juurikin näistä pienistä kiven palasista ja venttiilit olivat vain erittäin
lievästi treffanneet männänlakien kanssa.
|
Veljekset vierekkäin |
Korjauksena päätimme uusia jakohihnan ja hioa venttiilit
seeteihinsä pitäviksi. Korjausoperaatio sujui ilman isompia ongelmia ja hattu
niin sanotusti vain ”kävi irti”. Saimme
Citroën varaosien myyjältä, tutummin
tukijaltamme
Automecalta jakohihnan, kannentiivisteen ja jäähdytysnestettä
lahjoituksena korjaustoimenpiteitä edistämään.
Venttiilikoppa oli myös tosiaan vuotanut takanurkastaan
hieman öljyä koneen päälle ja tämän aiheuttajaksi paljastui kierteiden puute
alumiinisessa nokka-akselin takimmaisessa kiinnityspukissa. Kierteytys
uudistettiin
Helicoil-menetelmällä sylinterikannen irroituksen yhteydessä.
|
Takavalojen johdotusmateriaalit rattiakselin kaulalla |
Ennen kesäloman alkua oli suunnitteilla pitkään ja hartaasti
alumiinisen paisuntasäiliön toteutus, mutta tästä päätettiin luopua, sillä
nestetason tarkkailuikkuna/tarkkailuputken valmistuksessa ilmeni ongelmia
vuotojen muodossa. Uudeksi paisuntasäiliöksi valikoitui kansanauton
”pesupallo”.
Ryhmien työnjakoa on nyt uudistettu vapaammaksi
uudistuneiden tilojen myötä, uusi toimintamalli antaa vapaammin valita haluaako
keskittyä pienempään, silti projektin etenemisen kannalta tärkeään
osa-alueeseen vai hallita isompaa pähkäilyä vaativaa kokonaisuutta.
|
Konepeiton pidätin |
Havaittuna ongelmana on ilmennyt vuosikurssien vaihtumisen
myötä tiedonvälitys seuraavalle vuosikurssille tai kesken menon mukaan
tuleville uusille tekijöille. Tätä tiedonjanoa kostuttamaan on kehitteillä pala
palalta koostuva kansio/tiedosto josta ilmenisi monia tärkeitä seikkoja.
|
Konepeitto kiinnitetty takaa, jarru avattu tarkistusta varten |
Seinäjoen Ammattikorkeakoulun tarjoamissa
Moodle-oppimisympäristöissä on ollut koko projektin ajan seuranta, raportointi,
valokuva-albumit, CAD-piirustukset, yleiset asiat ja suurelta osin kaikki
muistitikulle sullottavissa oleva tietomateriaali jota autosta on pidetty.
Tietenkään nämä tiedot eivät itsellään päivity tai ilmaannu palvelimelle vaan
ne on aina jonkun sinne ladattava.
Kaikkia projektiryhmäläisiä kehotetaan ylläpitämään tätä Moodle-ympäristöä.
Kuinka monelle 3D-tulostus on tuntematon osa-alue? Veikkaan
että aika monelle.
Seinäjoen Ammattikorkeakoulussa on 3D mallinnus ja
tulostusmahdollisuus. Lisätietoja sekä opastusta oikeisiin hihoista vetoihin
antavat laboratorioinsinöörit sekä koulun henkilökunta.
|
Vaihteensiirtäjän holkin 3D-mallinnus renderöitynä Keyshot-toiminnolla |
Tästä pääsemmekin aasinsiltaa myöden uuteen kokeiluun
ongelman myötä. Ongelmana on ollut tunnottomuuden puute vaihdekepissä, jonka
osasyyksi on ilmennyt kulunut vaihteensiirtäjän holkki. Noh, tällainen pieni
osa ei kovin paljoa voi maksaa, eihän? Eihän se hirvittävyyksiä
kustantaisikaan, mutta saatavuus on ollut vielä niukkaa, niinpä päätimme
kokeilla osan 3D-mallinnusta sekä tulostusta.
Tulostus vei aikaa 40 minuuttia, jonka jälkeen tulostuksessa
synnytetty biohajoava tukimateriaali oli liuotettava sekä rapsuteltava pois
pinnalta. Tuossa ajassa olisi kenties ennättänyt käydä etsimässä
varaosaliikkeestä sopivaa osaa, mutta varastosaldon ollessa nolla, sitä saisi
etsiä huomattavasti kauemmin.
|
Valkoinen osa 3D-tulostettu, musta osa alkuperäinen kulunut holkki |
Tulevana perjantaina aiomme selvittää kuinka onnistuneesti
mallinnus ja tulostusmateriaalin valinta sekä kuluneen osan korvaus onnistuu.
Mallinnusta on myös tapahtunut kesäloman aikana hankitun
Build your own sportscar-ohjekirjan avustuksella, lähinnä istuimen osalta,
mutta tämäkin on vielä mallinnusvaiheessa ja muutoksia mallinnukseen tulee
varmasti olemaan vielä ennen mahdollista vierailua konelaboratorion
levytyökeskuksella.
|
Kaasurunko rullaavana |
Entäs kaasuauto? Kaasurunko pääsi rullaavaksi juuri ennen
kesälomille siirtymistä, joka helpotti rungon käsittelyä ja siirtoa uusiin
tiloihin, mutta tosiaan juurikin rullaavaksi ilman työntö-, pysäytys- tai
ohjausvoimaa.
Muilta osin runko on saanut moottorille sekä vaihteistolle
kannakkeet, jotka määräävät monen muun osa-alueen tilan.
Bensa/Etanolirunko:
- Etuiskarien yläpuslat kovilla, toinen murtunut > parannus suunnitteilla
- Jakohihnan suojat metsästettävä tai tehtävä uudet
- Konepeiton takakiinnikkeet valmistettu sekä etukannatuksen
tuesta tehty toinen mallinnusversio
- Paisuntasäiliö vaihtunut sekä sille on tehty kannake koriin
- Pakoputken äänenvaimentimen kannatuksen vaimennusta
parannettu
- Pohjapanssarit mallinnettu
- Sylinterikansi irrotettu hetkellisesti ja kasattu venttiilien
läppäyksen jälkeen
- Takavaloja uudelleenjohdotettu
|
Konepeiton etukannake |
Kaasurunko:
- Hammastangoksi hankittu Nissan Micran ohjausvaihde, jonka
sijoitusta ja kannatusta ideoitu
- Jarrusatulat mietinnän alla, takajarrulevyt tilattu
- Moottorin- ja vaihteiston kannakkeet valmistuneet
- Ohjaus suunnitteilla sekä odottamassa tilattuja Uniball-niveliä
- Tukivarsien puslista tehty uudelleenmallinnus ja puslia
valmistettu konelabrassa
Joten todellakin projektipajan eteneminen on ollut
huomattavan erilaista uusissa automaattivalaistuksen omaavissa tiloissa, mutta
kuten moni talliinsa joskus siivousoperaation suorittaneena tietää, ettei siitä
uudesta järjestyksestä enää löydä työkalujaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti