Kevään jakso alkaa olemaan pian jo lopuillaan ja pian myös aloitamme pakkaamaan Locost-projektiin liittyviä kamoja sillä saamme uudet tilat ensi lukuvuodeksi aivan kampusrannan ääreen. Osaltamme muutto tulee tapahtumaan ennen kesälomien alkamista, mutta tavoitteena tätä ennen on tietenkin saada toinen autoista ajokuntoon sekä toinen rullaavaksi.
Bensa/Etanolirungon osalta
|
Bensamoottori ja voimansiirto asennettu tilaansa |
Citroënin Bensakone on nyt saatu kasaan parannetulla öljypohjalla,
Seinäjoen Moottorihiomolla koneistetulla kampiakselilla ja uusilla laakereilla sekä tiivisteillä. Samalla myös viimeistelimme aikaisemman ryhmän koneistaman alumiinisen termostaattikotelon, joka korvasi alkuperäisen virranjakajan ja termostaatin kotelon.
Kasausvaiheessa saimme hyvin hyödynnettyä muutamia erikoisia pisteosia
Automecalta lahjoituksena saaduista purkumoottoreista, jotka pelastivat ja edistivät kasausta. Suoritimme myös bensamoottorin polttoainesuuttimille puhdistustoimenpiteet
ASNU-suutintesterillä ennen niiden kiinnitystä imusarjaan. Moottori+voimansiirtopaketti onkin nyt saatu kiinni runkoon, mutta tarvitsemme vielä vaihteistoöljyä sekä selvittelyä muutamissa kohdin ennenkuin voimme tehdä tulta ja tappur... siis suorittaa koeajoa.
|
Termostaattikotelo/virranjakajan korvauspala |
|
Citroenin Bensamoottori vasemmalla ja Etanolimoottori oikealla |
Alumiinisen paisuntasäiliön valmistamiseen löytyi lopulta oikeat valmistusmenetelmät ja tekijät joten saammekin sen pian kiinni koriin sekä nesteet järjestelmään.
Takavalojen tullessa huomattavasti korin takaosasta esille iski idea muuntaa niitä LED-käyttöisiksi, kun samalla madaltaisimme itse valotuikun kiinnitystä, mutta tätä ideaa vielä hieman kehittelemme eteenpäin. Näemmekö vielä
Seinäjoen Ammattikorkeakoulun 3D-tulostimen toiminnassa, ken tietää?
|
Takavalo-umpio |
Konepeiton kiinnitys ajoneuvoon on saanut myös muutamia erilaisia kehitelmiä sekä prototyyppejä, mutta paremman vaihtoehdon keksiydyttyä ovat prototyypit jääneet vielä keskeneräisiksi.
Myöskin nokkakartio on saamassa pian omaa pikku ritiläänsä
Solid Edgen avustuksella kun mallinnustavat ovat kehittyneet.
|
Runko tarkastelussa nosturilla |
Kaasurungon osalta
Putkentaivutin on jatkanut valmistumistaan kohti määränpäätään ja toivon mukaan saamme sen ennen kesätauolle siirtymistä valmiiksi.
Taka-akselin ripustusta on muokattu alustasarjalle sopivammaksi, mutta huomasimme että se vaatii vielä yhäuudelleenmuokkauksen/valmistuksen sääntöjen mukaiseksi, joten takapakkia tuli tässä asiassa hiukkasen eikä tätä tietenkään voinut kuin arvioida ennen alustan kiinni saamista.
Jarrumäntiä on myös vaarallisten arvioiden mukaan opittu sorvaamaan ja näitä tuleekin jo pelkästään yhdelle akselille 8 kappaletta.
|
Puolivalmiita jarrumäntiä
|
Alkuperäisestä jarrumännästä otetut mitoitukset olivat apuna sorvauksessa |
|
Pakosarjaa on mallinnettu
Solid Edgellä, sekä tähän on hankittu tueksi teoreettista kirjallisuutta ja mitoituksesta on alettu muodostamaan exel-pohjaa. Mallinnus vaatii kuitenkin ensiksi moottorin "kiinteän" sijainnin ollakseen tarkka.
|
Pakosarjan mutkailua |
Taka-akselin muokkauksesta johtuen takasivu-paneleita ei vielä päästä leikkaamaan laserilla
Seinäjoen Ammattikorkeakoululla, mutta sen tullessa ajankohtaiseksi on piirrokset pieniä muokkauksia vaille valmiit.
|
Takasivu-panelien mitoitus |
Kaasurunko vaatii kuitenkin vielä ohjauksen ollakseen rullaava, joten ohjausvaihde tulee olemaan hankintalistalla lähiaikoina.
Etanoli/Bensarunko:
- Moottoria, vaihdelaatikkoa, vauhtipyörää ja kytkintä soviteltu toisiinsa
- Alumiinisen paisuntasäiliön valmistustapa löytynyt
- Takavaloja uudelleensuunniteltu Solid Edge-ohjelmistolla
- Muutamia korin osia puhdistettu sekä maalattu
- Konepeiton kannakkeista tehty pari erilaista prototyyppiä
- Nokkakartion ritilää suunniteltu
|
Aaltoileva pohja? Weight reduction, bro. |
Kaasurunko:
- Moottorin ja vaihdelaatikon kannakkeita suunniteltu ja aloitettu valmistamaan
- Putkentaivuttimen valmistus edennyt
- Taka-akselin ripustusta muokattu
- Jarrumäntien valmistusta aloitettu
- Pakosarjan putkien väistössä on käytetty hyödyksi 3D-mallintamista
- Takasivu-paneleita mitoitettu
|
Mooottorinkannakkeiden valmistuminen käynnissä |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti