Tieto projektista

Tässä hieman tietoa Seinäjoen ammattikorkeakoulun projektista, jossa rakennamme Locost kilpa-autoa.

Olemme rakentamassa Locost kilpa-autoa osana Seinäjoen ammattikorkeakoulun projektipajaopintoja®. Locost projektipajojen tarkoituksena on tuottaa sääntöjen mukainen ja kilpailukykyinen Locost-luokan kilpa-auto. Projekti etenee auto- ja työkone insinööriopiskelijoiden projektipajoissa, joissa tutkitaan, suunnitellaan ja toteutetaan projektin osa-alueita.

Locost on luokka Lotus Seven -tyyppisille putkirunkoisille urheiluautoille. Historic Race Finland tarjoaa näille autoille mahdollisuuden kilpailla omana luokkanaan samoissa lähdöissä van Diemen SR Sportien ja SS1300 -autojen kanssa. Kilpailuihin hyväksytään autot, jotka ovat kaikilta osin Locost Finlandin sääntöjen mukaisia ja kyseisten sääntöjen mukaan katsastettuja. Locost kilpa-autot ovat yksi AKK-Motorsport ry:n, joka on suomalaisen autourheilun kattojärjestö, alaisuudessa toimiva ryhmä, jossa Historic Race Finland toimii ja järjestää kilpailuja Suomessa. Suomessa ajetaan neljä kaksi päiväistä kilpailua, joten yhden kauden aikana tulee ainakin kahdeksan kilpailua/harjoittelu lähtöjä. Kilpailut toteutetaan moottoriradoilla, joita ovat Kurikassa sijaitseva Botniaring, Vetelissä oleva Kemoran moottorirata, Hämeenlinnassa oleva Ahveniston moottorirata sekä Alastaron moottorirata.

Locost projektipajat on jaettu useaan eri osa-alueeseen, jotka toimivat itsenäisinä projektipajoina, tehden yhteistyötä keskenään ja vastaten tuloksista johtoryhmälle. Johtoryhmä raportoi ohjausryhmälle, joka koostuu Seinäjoen ammattikorkeakouluntekniikan henkilökunnasta.

Jokaisella projektipajalla on ohjaava opettaja. Projektipajoille tehdään projektipajasopimukset ja määritetään tavoitteet ja aikataulu. Kaikkien projektipajojentoiminta alkaa projektisuunnitelman laatimisella. Projektipajoista saatavat opintopisteet vaihtelevat käytettyjen tuntimäärien mukaan.

Jokaisesta projektipajasta pidetään päiväkirjaa, johon kirjataan viikoittain työt ja tekijät.

Opiskelijat rakentavat ja suunnittelevat autonkoulun tarjoamilla tiloilla ja välineillä. Työt tehdään pääasiassa kouluaikana. Opiskelijat kuitenkin käyttävät myös paljon omaa vapaa-aikaansa projektin toteutukseen. Locost-projektin rahoitus koostuu täysin yhteistyökumppaneilta saaduista varoista ja osista.

perjantai 17. huhtikuuta 2015

Because racecar

Kevään jakso alkaa olemaan pian jo lopuillaan ja pian myös aloitamme pakkaamaan Locost-projektiin liittyviä kamoja sillä saamme uudet tilat ensi lukuvuodeksi aivan kampusrannan ääreen. Osaltamme muutto tulee tapahtumaan ennen kesälomien alkamista, mutta tavoitteena tätä ennen on tietenkin saada toinen autoista ajokuntoon sekä toinen rullaavaksi.

Bensa/Etanolirungon osalta

Bensamoottori ja voimansiirto asennettu tilaansa
Citroënin Bensakone on nyt saatu kasaan parannetulla öljypohjalla, Seinäjoen Moottorihiomolla koneistetulla kampiakselilla ja uusilla laakereilla sekä tiivisteillä. Samalla myös viimeistelimme aikaisemman ryhmän koneistaman alumiinisen termostaattikotelon, joka korvasi alkuperäisen virranjakajan ja termostaatin kotelon.

Kasausvaiheessa saimme hyvin hyödynnettyä muutamia erikoisia pisteosia Automecalta lahjoituksena saaduista purkumoottoreista, jotka pelastivat ja edistivät kasausta. Suoritimme myös bensamoottorin polttoainesuuttimille puhdistustoimenpiteet ASNU-suutintesterillä ennen niiden kiinnitystä imusarjaan. Moottori+voimansiirtopaketti onkin nyt saatu kiinni runkoon, mutta tarvitsemme vielä vaihteistoöljyä sekä selvittelyä muutamissa kohdin ennenkuin voimme tehdä tulta ja tappur... siis suorittaa koeajoa.
    Termostaattikotelo/virranjakajan korvauspala
Citroenin Bensamoottori vasemmalla ja Etanolimoottori oikealla
Alumiinisen paisuntasäiliön valmistamiseen löytyi lopulta oikeat valmistusmenetelmät ja tekijät joten saammekin sen pian kiinni koriin sekä nesteet järjestelmään.

Takavalojen tullessa huomattavasti korin takaosasta esille iski idea muuntaa niitä LED-käyttöisiksi, kun samalla madaltaisimme itse valotuikun kiinnitystä, mutta tätä ideaa vielä hieman kehittelemme eteenpäin. Näemmekö vielä Seinäjoen Ammattikorkeakoulun 3D-tulostimen toiminnassa, ken tietää?

Takavalo-umpio
Konepeiton kiinnitys ajoneuvoon on saanut myös muutamia erilaisia kehitelmiä sekä prototyyppejä, mutta paremman vaihtoehdon keksiydyttyä ovat prototyypit jääneet vielä keskeneräisiksi.

Myöskin nokkakartio on saamassa pian omaa pikku ritiläänsä Solid Edgen avustuksella kun mallinnustavat ovat kehittyneet.

Runko tarkastelussa nosturilla
Kaasurungon osalta

Putkentaivutin on jatkanut valmistumistaan kohti määränpäätään ja toivon mukaan saamme sen ennen kesätauolle siirtymistä valmiiksi.

Taka-akselin ripustusta on muokattu alustasarjalle sopivammaksi, mutta huomasimme että se vaatii vielä yhäuudelleenmuokkauksen/valmistuksen sääntöjen mukaiseksi, joten takapakkia tuli tässä asiassa hiukkasen eikä tätä tietenkään voinut kuin arvioida ennen alustan kiinni saamista.

Jarrumäntiä on myös vaarallisten arvioiden mukaan opittu sorvaamaan ja näitä tuleekin jo pelkästään yhdelle akselille 8 kappaletta.

Puolivalmiita jarrumäntiä
Alkuperäisestä jarrumännästä otetut mitoitukset olivat apuna sorvauksessa
Pakosarjaa on mallinnettu Solid Edgellä, sekä tähän on hankittu tueksi teoreettista kirjallisuutta ja mitoituksesta on alettu muodostamaan exel-pohjaa. Mallinnus vaatii kuitenkin ensiksi moottorin "kiinteän" sijainnin ollakseen tarkka.

Pakosarjan mutkailua
Taka-akselin muokkauksesta johtuen takasivu-paneleita ei vielä päästä leikkaamaan laserilla Seinäjoen Ammattikorkeakoululla, mutta sen tullessa ajankohtaiseksi on piirrokset pieniä muokkauksia vaille valmiit.
Takasivu-panelien mitoitus
Kaasurunko vaatii kuitenkin vielä ohjauksen ollakseen rullaava, joten ohjausvaihde tulee olemaan hankintalistalla lähiaikoina.

Etanoli/Bensarunko:

  • Moottoria, vaihdelaatikkoa, vauhtipyörää ja kytkintä soviteltu toisiinsa
  • Alumiinisen paisuntasäiliön valmistustapa löytynyt
  • Takavaloja uudelleensuunniteltu Solid Edge-ohjelmistolla
  • Muutamia korin osia puhdistettu sekä maalattu
  • Konepeiton kannakkeista tehty pari erilaista prototyyppiä
  • Nokkakartion ritilää suunniteltu

Aaltoileva pohja? Weight reduction, bro.
Kaasurunko:

  • Moottorin ja vaihdelaatikon kannakkeita suunniteltu ja aloitettu valmistamaan
  • Putkentaivuttimen valmistus edennyt
  • Taka-akselin ripustusta muokattu
  • Jarrumäntien valmistusta aloitettu
  • Pakosarjan putkien väistössä on käytetty hyödyksi 3D-mallintamista
  • Takasivu-paneleita mitoitettu

Mooottorinkannakkeiden valmistuminen käynnissä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti