Projektin tiimoilta olemme olleet hieman tauolla syysloman ja opintomatkojen takia. Nyt on kuitenkin lomat lomailtu ja palattu takaisin rakentelun pariin.
Ennen lomaa pidimme kuitenkin johtoryhmän, opettajan ja tukijamme Protoparts Oy:n kanssa palaverin mahdollisen lahjoitusmoottorin osalta.
Protoparts Oy on kahden autoalan ammattilaisen ja pitkän linjan harrastajan omistama verkkokauppayritys Etelä-Pohjanmaalla Ilmajoella. Heidän toimitilat sijaitsevat Siltalan teolllisuusalueella, josta löytyy elektroniikkalaboratorio, varasto ja asennustila.
Näihin tiloihin mahtuu kerrallaan useampi auto sähköasennuksiin. Lisäksi heiltä löytyy Ilmajoen Nopankylästä löytyvät tilat, joissa tehdään mm. hitsaus-, kori-, moottori- ja vaihteistotöitä.
Heidän päätuotteitaan ovat mm. moottorinohjausyksiköt, niiden rakennussarjat ja erilaisten turboahtimien jälleenmyynti.
Lisätietoa löydät heidän nettisivuilta yritysesittelyosiosta
tästä linkistä.
Uusi moottori ja moottorin ohjausyksikkö bensa-auton keulalle!
|
Alikersantti valmiina lähtöön |
Palaverissa pääsimme yhteisymmärrykseen lahjoituksen osalta ja syysloman jälkeen lähdimme hakemaan elinluovuttajan koululle operoitavaksi.
Luovuttajana toimi "alikersantti" Citroën Xsara ja mallia farmari. Autosta otettiin moottorin irti rungosta ja se nostettiin moottoripukille huoltoa odottamaan.
|
Moottorin irroitus meneillään |
|
Sydän otettu talteen |
Moottori on PSA konsernin EW10J4 2.0 16V täysalumiinimoottori. Vakioteho tässä myllyssä on 136hp, jossa on myös potentiaalia virittämiseen.
Vastaava moottori löytyy
Tuubax motorsportin ahdetusta Peugeot 205 GTi autosta. Tällaisesta moottorista on otettu vapaastihengittävänä 200-300 hevosvoiman teholukemia ja ahdetuista 300:sta jopa 600:aan hevosvoimaan.
|
Muutama ruuvi vielä ja moottori lepää pukilla |
Moottori on pinta-alalta hieman XU-9 suurempi, mutta kevyempi ja nykyaikaisempi, sekä se on edullinen vaihtoehto virittämiseen. Meidän eduksemme moottori istuu myös suoraan meidän vaihdelaatikkoon. Erona XU-9:iin, EW10 täytyy asettaa 15° vinoon, mutta sen ei pitäisi haitata menoa. Tässä moottorissa on myös parempi ratkaisu öljypohjan suhteen, joten voitelun kanssa ei enää pitäisi olla ongelmia.
|
Alikersantti ja sen huolto tarvikkeet |
|
Megasquirt III moottorinohjausyksikkö |
Ensi viikolla aloitamme moottorin purkamisen osiin ja teemme sille täydellisen huollon laakereineen ja tiivisteineen. Protoparts lahjoitti myös huoltoon tarvittavat osat, joten pääsemme heti töihin.
Lisää kuulumisia tulossa taas lähi viikkoina.
__
Vesa-Matti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti