Tieto projektista

Tässä hieman tietoa Seinäjoen ammattikorkeakoulun projektista, jossa rakennamme Locost kilpa-autoa.

Olemme rakentamassa Locost kilpa-autoa osana Seinäjoen ammattikorkeakoulun projektipajaopintoja®. Locost projektipajojen tarkoituksena on tuottaa sääntöjen mukainen ja kilpailukykyinen Locost-luokan kilpa-auto. Projekti etenee auto- ja työkone insinööriopiskelijoiden projektipajoissa, joissa tutkitaan, suunnitellaan ja toteutetaan projektin osa-alueita.

Locost on luokka Lotus Seven -tyyppisille putkirunkoisille urheiluautoille. Historic Race Finland tarjoaa näille autoille mahdollisuuden kilpailla omana luokkanaan samoissa lähdöissä van Diemen SR Sportien ja SS1300 -autojen kanssa. Kilpailuihin hyväksytään autot, jotka ovat kaikilta osin Locost Finlandin sääntöjen mukaisia ja kyseisten sääntöjen mukaan katsastettuja. Locost kilpa-autot ovat yksi AKK-Motorsport ry:n, joka on suomalaisen autourheilun kattojärjestö, alaisuudessa toimiva ryhmä, jossa Historic Race Finland toimii ja järjestää kilpailuja Suomessa. Suomessa ajetaan neljä kaksi päiväistä kilpailua, joten yhden kauden aikana tulee ainakin kahdeksan kilpailua/harjoittelu lähtöjä. Kilpailut toteutetaan moottoriradoilla, joita ovat Kurikassa sijaitseva Botniaring, Vetelissä oleva Kemoran moottorirata, Hämeenlinnassa oleva Ahveniston moottorirata sekä Alastaron moottorirata.

Locost projektipajat on jaettu useaan eri osa-alueeseen, jotka toimivat itsenäisinä projektipajoina, tehden yhteistyötä keskenään ja vastaten tuloksista johtoryhmälle. Johtoryhmä raportoi ohjausryhmälle, joka koostuu Seinäjoen ammattikorkeakouluntekniikan henkilökunnasta.

Jokaisella projektipajalla on ohjaava opettaja. Projektipajoille tehdään projektipajasopimukset ja määritetään tavoitteet ja aikataulu. Kaikkien projektipajojentoiminta alkaa projektisuunnitelman laatimisella. Projektipajoista saatavat opintopisteet vaihtelevat käytettyjen tuntimäärien mukaan.

Jokaisesta projektipajasta pidetään päiväkirjaa, johon kirjataan viikoittain työt ja tekijät.

Opiskelijat rakentavat ja suunnittelevat autonkoulun tarjoamilla tiloilla ja välineillä. Työt tehdään pääasiassa kouluaikana. Opiskelijat kuitenkin käyttävät myös paljon omaa vapaa-aikaansa projektin toteutukseen. Locost-projektin rahoitus koostuu täysin yhteistyökumppaneilta saaduista varoista ja osista.

sunnuntai 29. lokakuuta 2017

Syyslomat lomailtu ja takaisin sorvin ääreen

Projektin tiimoilta olemme olleet hieman tauolla syysloman ja opintomatkojen takia. Nyt on kuitenkin lomat lomailtu ja palattu takaisin rakentelun pariin.

Ennen lomaa pidimme kuitenkin johtoryhmän, opettajan ja tukijamme Protoparts Oy:n kanssa palaverin mahdollisen lahjoitusmoottorin osalta.

Protoparts Oy on kahden autoalan ammattilaisen ja pitkän linjan harrastajan omistama verkkokauppayritys Etelä-Pohjanmaalla Ilmajoella. Heidän toimitilat sijaitsevat Siltalan teolllisuusalueella, josta löytyy elektroniikkalaboratorio, varasto ja asennustila.
Näihin tiloihin mahtuu kerrallaan useampi auto sähköasennuksiin. Lisäksi heiltä löytyy Ilmajoen Nopankylästä löytyvät tilat, joissa tehdään mm. hitsaus-, kori-, moottori- ja vaihteistotöitä.

Heidän päätuotteitaan ovat mm. moottorinohjausyksiköt, niiden rakennussarjat ja erilaisten turboahtimien jälleenmyynti.

Lisätietoa löydät heidän nettisivuilta yritysesittelyosiosta tästä linkistä.

Uusi moottori ja moottorin ohjausyksikkö bensa-auton keulalle!

Alikersantti valmiina lähtöön


Palaverissa pääsimme yhteisymmärrykseen lahjoituksen osalta ja syysloman jälkeen lähdimme hakemaan elinluovuttajan koululle operoitavaksi. 
Luovuttajana toimi "alikersantti" Citroën Xsara ja mallia farmari. Autosta otettiin moottorin irti rungosta ja se nostettiin moottoripukille huoltoa odottamaan. 

Moottorin irroitus meneillään

Sydän otettu talteen

Moottori on PSA konsernin EW10J4 2.0 16V täysalumiinimoottori. Vakioteho tässä myllyssä on 136hp, jossa on myös potentiaalia virittämiseen. 
Vastaava moottori löytyy Tuubax motorsportin ahdetusta Peugeot 205 GTi autosta. Tällaisesta moottorista on otettu vapaastihengittävänä 200-300 hevosvoiman teholukemia ja ahdetuista  300:sta jopa 600:aan hevosvoimaan.

Muutama ruuvi vielä ja moottori lepää pukilla


Moottori on pinta-alalta hieman XU-9 suurempi, mutta kevyempi ja nykyaikaisempi, sekä se on edullinen vaihtoehto virittämiseen. Meidän eduksemme moottori istuu myös suoraan meidän vaihdelaatikkoon. Erona XU-9:iin, EW10 täytyy asettaa 15° vinoon, mutta sen ei pitäisi haitata menoa. Tässä moottorissa on myös parempi ratkaisu öljypohjan suhteen, joten voitelun kanssa ei enää pitäisi olla ongelmia.

Alikersantti ja sen huolto tarvikkeet


Moottorin lisäksi Bensa-autoon tulee Megasquirt III moottorinohjausyksikkö ja AEM laajakaistalambda kertomaan seoksista lukemia.



Megasquirt III moottorinohjausyksikkö


Ensi viikolla aloitamme moottorin purkamisen osiin ja teemme sille täydellisen huollon laakereineen ja tiivisteineen. Protoparts lahjoitti myös huoltoon tarvittavat osat, joten pääsemme heti töihin.

Loppuun vielä iso kiitos näistä tukijallemme Protopartsille!!

Lisää kuulumisia tulossa taas lähi viikkoina.
__
Vesa-Matti



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti