Tieto projektista

Tässä hieman tietoa Seinäjoen ammattikorkeakoulun projektista, jossa rakennamme Locost kilpa-autoa.

Olemme rakentamassa Locost kilpa-autoa osana Seinäjoen ammattikorkeakoulun projektipajaopintoja®. Locost projektipajojen tarkoituksena on tuottaa sääntöjen mukainen ja kilpailukykyinen Locost-luokan kilpa-auto. Projekti etenee auto- ja työkone insinööriopiskelijoiden projektipajoissa, joissa tutkitaan, suunnitellaan ja toteutetaan projektin osa-alueita.

Locost on luokka Lotus Seven -tyyppisille putkirunkoisille urheiluautoille. Historic Race Finland tarjoaa näille autoille mahdollisuuden kilpailla omana luokkanaan samoissa lähdöissä van Diemen SR Sportien ja SS1300 -autojen kanssa. Kilpailuihin hyväksytään autot, jotka ovat kaikilta osin Locost Finlandin sääntöjen mukaisia ja kyseisten sääntöjen mukaan katsastettuja. Locost kilpa-autot ovat yksi AKK-Motorsport ry:n, joka on suomalaisen autourheilun kattojärjestö, alaisuudessa toimiva ryhmä, jossa Historic Race Finland toimii ja järjestää kilpailuja Suomessa. Suomessa ajetaan neljä kaksi päiväistä kilpailua, joten yhden kauden aikana tulee ainakin kahdeksan kilpailua/harjoittelu lähtöjä. Kilpailut toteutetaan moottoriradoilla, joita ovat Kurikassa sijaitseva Botniaring, Vetelissä oleva Kemoran moottorirata, Hämeenlinnassa oleva Ahveniston moottorirata sekä Alastaron moottorirata.

Locost projektipajat on jaettu useaan eri osa-alueeseen, jotka toimivat itsenäisinä projektipajoina, tehden yhteistyötä keskenään ja vastaten tuloksista johtoryhmälle. Johtoryhmä raportoi ohjausryhmälle, joka koostuu Seinäjoen ammattikorkeakouluntekniikan henkilökunnasta.

Jokaisella projektipajalla on ohjaava opettaja. Projektipajoille tehdään projektipajasopimukset ja määritetään tavoitteet ja aikataulu. Kaikkien projektipajojentoiminta alkaa projektisuunnitelman laatimisella. Projektipajoista saatavat opintopisteet vaihtelevat käytettyjen tuntimäärien mukaan.

Jokaisesta projektipajasta pidetään päiväkirjaa, johon kirjataan viikoittain työt ja tekijät.

Opiskelijat rakentavat ja suunnittelevat autonkoulun tarjoamilla tiloilla ja välineillä. Työt tehdään pääasiassa kouluaikana. Opiskelijat kuitenkin käyttävät myös paljon omaa vapaa-aikaansa projektin toteutukseen. Locost-projektin rahoitus koostuu täysin yhteistyökumppaneilta saaduista varoista ja osista.

sunnuntai 1. lokakuuta 2017

Kaasuauton rakenteluun isompaa prioriteettia

Edellisellä viikolla jäimme hieman pohtimaan mitä bensamoottorin kanssa tehtäisiin. Kampiakseli siirrettiin konelaboratoriolle mitattavaksi ja tutkittavaksi. Emme kuitenkaan ole vielä päättäneet moottorin kohtaloa, joten siirsimme bensa-autosta työntekijät rakentamaan kaasuautoa. Työmiehet saavat tehdä kaasuautoa eteenpäin niin kauan, kunnes saamme bensamoottorin kohtalon selvitettyä.

Kaasuauton moottori ja vaihdelaatikko pois tilastaan.

Päätimme keskittää työt tässä vaiheessa kaasuauton rakentamiseen. Nostimme moottorin pois 
rungosta ja kiinnitimme sen moottoripukille.

Irrotettu moottori

Ennen kuin moottoria voitaisiin nostaa pukille, täytyi siitä purkaa vauhtipyörä ensin pois.

Kaasuauton vauhtipyörä

Sivutörmäyssuojien kiinnikkeitä lähdimme myös työstämään loppuun. 

Kaasuauton runko sivulevikkeineen

































Suojat ohjaavat sivulta tulevia iskuja. Oikealle puolelle sijoitettava kaasupullo on tämän ansiosta turvallisempi radalla ja vasemmalla puolella oleva suojaa kuljettajaan kohdistuvia iskuja. Suojista suunniteltiin sellaiset, että ne saataisiin tarvittaessa myös pois rungosta.
Vaihdelaatikko 

Vaihdelaatikko nostettiin samalla pois rungosta.


Moottorin asennus pukille

Kaasumoottori pukille nostettuna
Moottorin saatuamme pukille päätimme tutkia hieman moottorin öljypohjaa.

Öljypohjan irrotus käynnissä

Öljypohja avattiin ja todettiin sen olevan todella hyvä. Öljypohja oli sen mallinen, että tämän moottorin kanssa ei tulisi ongelmia öljyn lainehtimisen kanssa.



Öljypumppu on moottorin etupäässä, mutta imuputki on sijoitettu niin, että se imee öljyn öljypohjan alimmasta osasta, missä öljyä on aina riittävästi.


Välillä täytyy myös työmiesten päästä nauttimaan eväitä, jotta työt sujuisivat vauhdikkaasti :) 

Kiinnikkeiden katkaisu

Sivutörmäyssuojien kiinnikkeiden suunnitelmaan teimme pienen muutoksen, jotta niiden asennus ja valmistus helpottuisi. Alkuperäinen suunnitelma oli, että lattaraudasta olisi taiteltu U-malliset kiinnikkeet, mutta niiden taittelu olisi ollut todella hankalaa. Päätimme siis tehdä sen kahdesta palasta.

Taitteluvalmiit kiinnikkeet
Taivutuskone
Kiinnikkeiden valmistus helpottui huomattavasti pienen muokkauksen seurauksena ja kiinnikkeet saatiin valmiiksi runkoon asennettaviksi.

Taivutuskone työssä
Seuraavalla viikolla voimme hitsata kiinnikkeet kiinni ja aloittaa sovittamaan suojia runkoon. Suojan ruongon ja kiinnikkeiden kanssa joudumme tekemään hieman hienosäätöä vielä, että saamme levikkeet hyvin istumaan runkoon kiinni.

Bensamoottorista päivittelemme heti, kun pääsemme sen kanssa eteenpäin ja selvyyteen, että miten etenemme sen kanssa.

Tästä on hyvä jatkaa ensi viikkoon!

--
Vesa-Matti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti