Tieto projektista

Tässä hieman tietoa Seinäjoen ammattikorkeakoulun projektista, jossa rakennamme Locost kilpa-autoa.

Olemme rakentamassa Locost kilpa-autoa osana Seinäjoen ammattikorkeakoulun projektipajaopintoja®. Locost projektipajojen tarkoituksena on tuottaa sääntöjen mukainen ja kilpailukykyinen Locost-luokan kilpa-auto. Projekti etenee auto- ja työkone insinööriopiskelijoiden projektipajoissa, joissa tutkitaan, suunnitellaan ja toteutetaan projektin osa-alueita.

Locost on luokka Lotus Seven -tyyppisille putkirunkoisille urheiluautoille. Historic Race Finland tarjoaa näille autoille mahdollisuuden kilpailla omana luokkanaan samoissa lähdöissä van Diemen SR Sportien ja SS1300 -autojen kanssa. Kilpailuihin hyväksytään autot, jotka ovat kaikilta osin Locost Finlandin sääntöjen mukaisia ja kyseisten sääntöjen mukaan katsastettuja. Locost kilpa-autot ovat yksi AKK-Motorsport ry:n, joka on suomalaisen autourheilun kattojärjestö, alaisuudessa toimiva ryhmä, jossa Historic Race Finland toimii ja järjestää kilpailuja Suomessa. Suomessa ajetaan neljä kaksi päiväistä kilpailua, joten yhden kauden aikana tulee ainakin kahdeksan kilpailua/harjoittelu lähtöjä. Kilpailut toteutetaan moottoriradoilla, joita ovat Kurikassa sijaitseva Botniaring, Vetelissä oleva Kemoran moottorirata, Hämeenlinnassa oleva Ahveniston moottorirata sekä Alastaron moottorirata.

Locost projektipajat on jaettu useaan eri osa-alueeseen, jotka toimivat itsenäisinä projektipajoina, tehden yhteistyötä keskenään ja vastaten tuloksista johtoryhmälle. Johtoryhmä raportoi ohjausryhmälle, joka koostuu Seinäjoen ammattikorkeakouluntekniikan henkilökunnasta.

Jokaisella projektipajalla on ohjaava opettaja. Projektipajoille tehdään projektipajasopimukset ja määritetään tavoitteet ja aikataulu. Kaikkien projektipajojentoiminta alkaa projektisuunnitelman laatimisella. Projektipajoista saatavat opintopisteet vaihtelevat käytettyjen tuntimäärien mukaan.

Jokaisesta projektipajasta pidetään päiväkirjaa, johon kirjataan viikoittain työt ja tekijät.

Opiskelijat rakentavat ja suunnittelevat autonkoulun tarjoamilla tiloilla ja välineillä. Työt tehdään pääasiassa kouluaikana. Opiskelijat kuitenkin käyttävät myös paljon omaa vapaa-aikaansa projektin toteutukseen. Locost-projektin rahoitus koostuu täysin yhteistyökumppaneilta saaduista varoista ja osista.

perjantai 15. syyskuuta 2017

Tunnelmia ratapäiviltä



Nyt olisi koostevideo valmis Koskenkorva MC ratapäiviltä!


Kaasuauton tilannekatsaus


Kaasuautosta ei ole hetkeen päivitystä tullut blogiin. Vaikka blogiin ei ole autosta päivitystä tullut, on autoa kuitenkin rakennettu samaan aikaan, kun bensa-autoakin. Yksi työryhmä on keskittynyt suunnittelemaan ja rakentamaan poljintelinettä. Teline alkaa olemaan tässä vaiheessa melko hyvällä mallilla. 

Kaasuauton rakentelua

Toinen porukka suunnitteli autoon sivutörmäyssuojat turvaamaan kaasupulloa. Sivulta tulevat iskut eivät näiden suojien ansiosta pääse osumaan kaasupulloon ja auto on nyt huomattavasti turvallisempi rataolosuhteissa.

Sivutörmäyssuojan sovitus runkoon

Autoon löydettiin sopiva kardaani ja se on sovitettu paikalleen. Seuraavaksi sille täytyy suunnitella laippa, jolla kardaani saataisiin kiinnitettyä laitteeseen, millä saisimme kardaanin tasapainotettua.  

Pakosarja suunniteltiin ohittamaan rattiakseli. Pakoputki on tällä hetkellä siinä mallilla, että äänen vaimennin enää uupuu koko sarjasta.


Bensa-auton kuntokartoitusta ratapäivien jälkeen


Uusi bensapumppu ja tulpat hankittiin ja asennettiin viime perjantaina. Autoa koekäynnistettiin ja saatiin käymään. Todettiin kuitenkin, että kaikki ei ole täysin kunnossa, kun moottorista kuuluu outoa kolinaa, kun kierroksia hieman nostaa. 


Missä vika?


Venttiilikoppa aukaistiin ensimmäisenä ja asiaa alettiin tutkimaan tarkemmin. Tulpat irti ja testasimme jokaisen sylinterin kautta kiertokangenlaakerien kunnon. Muut laakerit paitsi kolmannen sylinterin laakeri tuntuivat ehjiltä. Tämä todennäköisesti aiheuttaa kolinan moottorissa.

Väljän laakerin takia, kolmannen sylinterin mäntä pääsee liikumaan hieman ylemmäs kierroksia nostaessa, ja saattaa näin hipaista venttiiliä aiheuttaen kolinan moottorissa.
Jatkamme tästä ensi viikkoon. Pidämme projektipalaverin ja pohdimme yhdessä kokoporukan kanssa, mitä asian suhteen teemme seuraavaksi.


Etanoli-moottorin kuntokartoitus


Päätimme ottaa myös etanoli-moottorin auki ja tutkia, millaisessa kunnossa se tänäpäivänä on. Moottorin aukaistiin ja purettiin atomeiksi. Palikat vaikuttivat olevan ihan ok kunnossa pois lukien kiertokangenlaakerit, jotka olivat saaneet hieman siipeensä.
Osat siirretään seuraavaksi pesukoneeseen. 

Näihin kuviin ja tunnelmiin, hauskaa alkavaa viikkoa vain.

--
Vesa-Matti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti