Botniaringin reissulta emme selvinneet ilman huolia ja murheita. Koe käynnistyksen seurauksena ilmennyt epämääräisen äänen tutkiminen aloitettiin. Perjantaina päätimme projektipalaverissa nostaa bensakone pukille ja tsekata mitä koneelle oikeasti oli käynyt. Auto ylös ja nesteet ulos moottorista.
Moottorinostimella moottori nostettiin ylös autosta, kytkinpaketti ja vauhtipyörä purettiin ja moottori siirrettiin pukille.
|
Pukille nostettu bensamoottori |
Jakopää purkuun, venttiilikoppa auki ja kansi pois moottorin päältä. Sylinteriputket ja männänpäät näyttivät olevan ihan ok kunnossa.
|
Kansi avattuna |
Vauriota tutkittiin tarkemmin moottorin pohjasta. Öljypohja irti ja mitä sieltä löytyikään?
|
Öljypohja |
Öljypohjasta löytyi metallihileitä, joka kertoo, että voitelu ei jostain syystä toimi oikein. Metallihileet ovat peräisin kampiakselista ja tarkemmin ottaen kiertokangen laakereista.
|
Kiertokangenlaakeri |
Niin kuin kuvasta näkyy, laakeri ei ole saanut voitelua sille kuuluvalla tavalla. Metallit ovat päässeet koskettamaan toisiaan ja tästä syystä metallihilettä löytyy öljypohjasta. Pienen pohdinnan jälkeen tulimme siihen tulokseen, että kampiakseli on mahdollisesti kiero.
|
Auto vailla moottoria |
Seuraava askel onkin alkaa miettimään, mikä moottorimme kohtalo tulisi olemaan. Luultavasti kampiakseli on kokoajan ollut viallinen vaikka se mitattiin ja todettiin olevan suora ennen moottorin uudelleen kasaamista.
Tutkimme lähipäivinä asiaa syvemmin ja pohdimme olisiko järkevämpää laittaa moottorin ehjät osat myyntiin ja hankkia nykyaikaisempi moottori tilalle. Nykyinen moottori tuntuu tuottavan jatkuvasti tuskaa ja projektimme budjetin kannalta moottorin vaihto olisi mahdollisesti järkevämpi ratkaisu.
Elämme jännittäviä aikoja :)
--
Vesa-Matti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti