Tieto projektista

Tässä hieman tietoa Seinäjoen ammattikorkeakoulun projektista, jossa rakennamme Locost kilpa-autoa.

Olemme rakentamassa Locost kilpa-autoa osana Seinäjoen ammattikorkeakoulun projektipajaopintoja®. Locost projektipajojen tarkoituksena on tuottaa sääntöjen mukainen ja kilpailukykyinen Locost-luokan kilpa-auto. Projekti etenee auto- ja työkone insinööriopiskelijoiden projektipajoissa, joissa tutkitaan, suunnitellaan ja toteutetaan projektin osa-alueita.

Locost on luokka Lotus Seven -tyyppisille putkirunkoisille urheiluautoille. Historic Race Finland tarjoaa näille autoille mahdollisuuden kilpailla omana luokkanaan samoissa lähdöissä van Diemen SR Sportien ja SS1300 -autojen kanssa. Kilpailuihin hyväksytään autot, jotka ovat kaikilta osin Locost Finlandin sääntöjen mukaisia ja kyseisten sääntöjen mukaan katsastettuja. Locost kilpa-autot ovat yksi AKK-Motorsport ry:n, joka on suomalaisen autourheilun kattojärjestö, alaisuudessa toimiva ryhmä, jossa Historic Race Finland toimii ja järjestää kilpailuja Suomessa. Suomessa ajetaan neljä kaksi päiväistä kilpailua, joten yhden kauden aikana tulee ainakin kahdeksan kilpailua/harjoittelu lähtöjä. Kilpailut toteutetaan moottoriradoilla, joita ovat Kurikassa sijaitseva Botniaring, Vetelissä oleva Kemoran moottorirata, Hämeenlinnassa oleva Ahveniston moottorirata sekä Alastaron moottorirata.

Locost projektipajat on jaettu useaan eri osa-alueeseen, jotka toimivat itsenäisinä projektipajoina, tehden yhteistyötä keskenään ja vastaten tuloksista johtoryhmälle. Johtoryhmä raportoi ohjausryhmälle, joka koostuu Seinäjoen ammattikorkeakouluntekniikan henkilökunnasta.

Jokaisella projektipajalla on ohjaava opettaja. Projektipajoille tehdään projektipajasopimukset ja määritetään tavoitteet ja aikataulu. Kaikkien projektipajojentoiminta alkaa projektisuunnitelman laatimisella. Projektipajoista saatavat opintopisteet vaihtelevat käytettyjen tuntimäärien mukaan.

Jokaisesta projektipajasta pidetään päiväkirjaa, johon kirjataan viikoittain työt ja tekijät.

Opiskelijat rakentavat ja suunnittelevat autonkoulun tarjoamilla tiloilla ja välineillä. Työt tehdään pääasiassa kouluaikana. Opiskelijat kuitenkin käyttävät myös paljon omaa vapaa-aikaansa projektin toteutukseen. Locost-projektin rahoitus koostuu täysin yhteistyökumppaneilta saaduista varoista ja osista.

sunnuntai 24. syyskuuta 2017

Moottorit auki ja töihin!

Botniaringin reissulta emme selvinneet ilman huolia ja murheita. Koe käynnistyksen seurauksena ilmennyt epämääräisen äänen tutkiminen aloitettiin. Perjantaina päätimme projektipalaverissa nostaa bensakone pukille ja tsekata mitä koneelle oikeasti oli käynyt. Auto ylös ja nesteet ulos moottorista.

Moottorinostimella moottori nostettiin ylös autosta, kytkinpaketti ja vauhtipyörä purettiin ja moottori siirrettiin pukille.

Pukille nostettu bensamoottori

Jakopää purkuun, venttiilikoppa auki ja kansi pois moottorin päältä. Sylinteriputket ja männänpäät näyttivät olevan ihan ok kunnossa.

Kansi avattuna
Vauriota tutkittiin tarkemmin moottorin pohjasta. Öljypohja irti ja mitä sieltä löytyikään?

Öljypohja
Öljypohjasta löytyi metallihileitä, joka kertoo, että voitelu ei jostain syystä toimi oikein. Metallihileet ovat peräisin kampiakselista ja tarkemmin ottaen kiertokangen laakereista.

Kiertokangenlaakeri
Niin kuin kuvasta näkyy, laakeri ei ole saanut voitelua sille kuuluvalla tavalla. Metallit ovat päässeet koskettamaan toisiaan ja tästä syystä metallihilettä löytyy öljypohjasta. Pienen pohdinnan jälkeen tulimme siihen tulokseen, että kampiakseli on mahdollisesti kiero.

Auto vailla moottoria
Seuraava askel onkin alkaa miettimään, mikä moottorimme kohtalo tulisi olemaan. Luultavasti kampiakseli on kokoajan ollut viallinen vaikka se mitattiin ja todettiin olevan suora ennen moottorin uudelleen kasaamista.

Tutkimme lähipäivinä asiaa syvemmin ja pohdimme olisiko järkevämpää laittaa moottorin ehjät osat myyntiin ja hankkia nykyaikaisempi moottori tilalle. Nykyinen moottori tuntuu tuottavan jatkuvasti tuskaa ja projektimme budjetin kannalta moottorin vaihto olisi mahdollisesti järkevämpi ratkaisu.


Elämme jännittäviä aikoja :)

--
Vesa-Matti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti